Operatory matematyczne w języku java

Cześć, w ostatnim wpisie dowiedziałeś się co nieco o tablicach. O ich zastosowaniu oraz w jaki sposób ich używać. Mam nadzieję, że przyswoiłeś całą przekazaną wiedzę w poprzedniej lekcji i bez trudu będziesz rozumiał kod z dzisiejszej lekcji i z łatwością rozwiążesz przygotowane zadanie. Pamiętaj, że każde kolejne zadania obejmują zagadnienia nie tylko z aktualnej lekcji, ale również całego materiału, który już przerobiłeś. Dlatego studiuj całe lekcje, od początku do końca wraz z rozwiązywaniem zadań domowych, wtedy na pewno szybciej nauczysz się programować. 😉

Operatory matematyczne

Dodawanie

Najprostszym operatorem z pewnością jest operator dodawania czyli po prostu +. Służy on nie tylko do dodawania liczb, ale również do dodawania do siebie ciągów znakowych przy pomocy klasy osłonowej String. Przejdźmy więc do przykładu:

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 10;
        int y = 20;
        int z = x+y;

        System.out.println(z); //30
        System.out.println(x+y); //30
        System.out.println(10+20); //30


    }
}

Jest to jeden sposób dodawania dwóch liczb, możemy również dodać konkretną liczbę do liczby i wynik zapisywać już w tej drugiej liczbie. Skomplikowanie to opisałem, ale przykład lepiej to zilustruje:

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 10;
        int y = 20;

        //do x dodajemy y czyli jest to równoznaczne z x = x + y i też tak możemy zapisac
        x+=y;

        System.out.println(x); //30
        System.out.println(x+y); //50

    }
}

Tak jak napisałem w komentarzu zapis x+=y jest równoznaczny z x = x + y;

Dla innych operatorów matematycznych zasada działania opisanego powyżej jest taka sama tzn. x*=y, x-=y, x/=y.

Odejmowanie

Przejdźmy od razu do konkretów, wiadomo, że operator – służy do odejmowania dwóch liczb.

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 10;
        int y = 20;

        int z = x - y; // z = -10
        x -= y; // x = - 10
        z = z - y; // z = - 30

        System.out.println(z); 
        System.out.println(x);

    }
}

Widzisz, nic trudnego. Przejdźmy więc dalej.

Mnożenie

Sprawa mnożenia też się nie komplikuje.

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 10;
        int y = 20;

        int z = x*y; // 200
        x *= y; // 200

        System.out.println(z);
        System.out.println(x);

    }
}

Chyba nadal wszystko mamy pod kontrolą.

Dzielenie

Sprawa trochę może się komplikować podczas dzielenia, musimy zaś pilnować aby użytkownik nie chciał zacząć dzielić przez 0. Wkrótce dowiesz się o instrukcjach warunkowych, które pozwolą się zabezpieczyć przed złośliwym użytkownikiem.

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 20;
        int y = 40;

        int z = y/x;
        y /= x; 

        System.out.println(z);
        System.out.println(x);

    }
}

Spróbuj podzielić liczbę mniejszą przez większą. Czy przewidziałeś otrzymany wynik? Dlaczego tak się dzieje?

Dzieje się tak, dlatego że wynik zapisujemy do int, do zmiennej całkowitej przypisujemy wynik zmiennoprzecinkowy dlatego kompilator zaokrągla nasz wynik.  

Modulo

Modulo czyli operator % służy do obliczania reszty z dzielenia. Mam nadzieję, że rozumiesz to pojęcie. Przejdźmy, więc do przykładu.

package com.company;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        int x = 4;
        int y = 3;

        System.out.println(x%y);

    }
}

Na ekranie konsoli pokażę nam się liczba 1, ponieważ dzieląc 4 przez 3 otrzymujemy resztę 1.

Just do it!

I po tej lekcji przygotowałem dla Ciebie do rozwiązania zadania, będą one już nieco bardziej skomplikowane od poprzednich – w końcu Twoja wiedza z lekcji na lekcję jest coraz większa!

  1. Napisz program, który będzie obliczał średnią z liczb podanych przez użytkownika. Wykorzystaj w tym celu pętle i tablice.
  2. Przy użyciu pętli napisz program, który będzie podnosił określoną liczbę do potęgi n
  3. Napisz program, który będzie obliczał odchylenie standardowe dla liczb podanych przez użytkownika. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań!

Wkrótce pojawią się rozwiązania zadań.

Podsumowanie

Po dzisiejszej lekcji powinieneś znać i potrafić zastosować operatory matematyczne. Działania matematyczne nie powinny już stanowić dla Ciebie problemu. W związku narastającą Twoją wiedzą poziom zadań szybko rośnie, jednak bardzo Cię zachęcam do skrupulatnego ich rozwiązywania, a zapewniam Cię, że kolejne lekcje nie będą przysprawiać Ci problemu!

Jeżeli jakieś zagadnienie było dla Ciebie niezrozumiałem lub potrzebujesz pomocy kodem to napisz w komentarzu, a pomogę Ci.