Tablice – z czym to się je?

Cześć, w poprzedniej lekcji kursu zapoznałeś się z pętlami w języku Java oraz ich zastosowaniu. Musisz przyznać, że ich stosowanie jest bardzo wygodne, jednak trzeba chwilę poświęcić na ich przyswojenie. Mam nadzieję, że poświęciłeś wystarczająco czasu na to zagadnienie i podczas dzisiejszej lekcji nie będziesz miał problemu ze zrozumieniem kodu, w którym będą używane pętle.

Wprowadzanie danych

We wcześniejszych lekcjach zapoznałem Cię z metodą print println, które pozwalały nam wyświetlać tekst na ekran konsoli. Przyszedł czas kiedy to przydałaby się nam możliwość wprowadzania danych z klawiatury przez użytkownika. Do tego posłuży nam klasa Scanner. Na razie nie musisz się zastanawiać co dokładnie oznacza poniższy zapis (na ten temat będzie osobny wpis), po prostu tworzymy obiekt typu Scanner, który umożliwi nam obsługę danych wejściowych.

Scanner in = new Scanner(System.in);

Aby nasz kompilator wiedział bibliotekę z jakiej korzystamy musimy ją zaimportowować na samym górze pliku:

import java.util.Scanner;

Czyli stworzyłem obiekt in typu Scanner, który jako argument przyjmuję System.in czyli wejście z konsoli. Teraz na obiekcie typu Scanner, możemy wywołać dostępne metody, które udostępnia nam ta klasa. 

  • nextInt()
  • nextLong()
  • nextDouble()
  • nextLine()
  • nextBite()

Czyli umożliwiają one wczytanie danego typu od użytkownika, np. nextLine() wczytuje nam String, nextInt() wczytuje nam liczbę całkowitą typu int

Wczytajmy sobie więc teraz tekst od użytkownika i wyświetlmy go na ekran konsoli. Przykład powinien Ci zilustrować powyższą dawkę teoretycznych informacji.

package com.company;

import java.util.Scanner;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        String input;
        Scanner in = new Scanner(System.in);

        System.out.println("Wpisz co tylko chcesz: ");
        input = in.nextLine();
        System.out.println(input);

    }
}

String nie jest typem podstawowym, o których pisałem tutaj, są to klasy osłonowe, na które poświęce czas w dalszej części kursu.

Tablice

Gdy już wiemy jak możemy wprowadzać dane z klawiatury to zajmijmy się samymi tablicami. Czym tak naprawdę są? Tablice są to zarezerwowane miejsca pamięci występujące po sobie. To tak trochę teoretycznie, w skrócie jest to zmienna w której możemy przechowywać wiele wartości tego samego typu. Przejdźmy do przykładu:

int[] numbers = new int[10];

Deklaracja tablicy jak widzisz różni się trochę od deklarowania zwykłej zmiennej. Dodatkowo umieszczonę są tutaj nawiasy kwadratowe, które symbolizują, że jest to tablica. new int[10] oznacza, że tworzymy tablicę na 10 liczb typu int. Możemy więc przechowywać tam 10 liczb typu intJak to łatwo zrobić? A no tak:

numbers[0]=1;
numbers[1]=2;
numbers[2]=3;
...
numbers[9]=10;

Wartości do tablicy przypisujemy w taki o to sposób, jednak trzeba na coś ważnego zwrócić uwagę. Tablica jest indeksowana od 0 do n-1, więc w naszym przypadku są to indeksy od 0 do 9.

Stwórzmy, więc troszkę bardziej interesujący program. Będzie miał on za zadanie wczytać 10 liczb od użytkownika i wyświetlić je na ekran. Użyjemy do tego wcześniej poznaych pętli.

package com.company;

import java.util.Scanner;

public class Main {

    public static void main(String[] args) {

        Scanner in = new Scanner(System.in);
        int[] numbers = new int[10];

        for(int i=0;i<10;i++){
            numbers[i] = in.nextInt();
        }

        for(int i=0;i<10;i++){
            System.out.println(numbers[i]);
        }

    }
}

Jak widzisz użycie pętli bardzo ułatwia nam pracę z kodem.

Zrób to samo

Po dzisiejszej lekcji czekają na Ciebie również zadania. Zachęcam Cię do przećwiczenia tablic właśnie na tych zadań oraz na ciągłej zabawie z kodem. Edytuj go i patrz co się będzie działo – bądź jak szalony naukowiec.

  1. Stwórz tablicę double i wczytaj z klawiatury do niej 5 liczb. Wyświetl je na ekran konsoli.
  2. Stwórz tablicę float, wczytaj z klawiatury 10 liczb, na ekran wyświetl co drugę liczbę.

Wkrótce pojawi się tutaj kod przykładowych rozwiązań tych zadań.

Podsumowanie

Po ukończonych zadaniach mam nadzieję, że bardzo dobrze zrozumiałeś ideę tablic i będziesz mądrze z nich korzystał. Jeżeli coś dla Ciebie było niezrozumiałe napisz komentarz, a wspólnie rozwiążemy problem, cześć.