Zmienne i stałe
W tej kursu zapoznam Cię z pojęciem zmiennych i stałych, zaczniemy od zmiennych.
Zmienne
Zmienne służą do przechowywania jakichkolwiek danych, jakich tylko tak naprawdę chcemy. Mogą to być liczby, znaki, ciągi znaków lub jakieś przeróżne obiekty, o których będziemy sobie mówić w dalszej części kursu.
Zmienne można wyobrażać sobie jako jakieś miejsce gdzieś w pamięci komputera, w którym możemy przechowywać jakąś konkretną daną. Jest to dla nas taka szufladka, gdzie możemy wrzucić coś i później z niej to wyciągnąć lub zmienić.
W strukturze zmiennej wyróżniamy trzy rzeczy: typ zmiennej, nazwa zmiennej i opcjonalnie jej wartość. A taka struktura wygląda tak:
[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];
Deklaracja
Wyróżniamy dwie fazy tworzenia zmiennej, pierwszą z nich może być deklaracja.
Deklaracja oznacza, że po prostu deklarujemy (rezerwujemy) jakąś nazwę (na szufladkę), a dopiero w przyszłości coś do niej wrzucimy (lub nie). Na podstawie tej definicji i struktury zmiennej możemy wydedukować, że deklaracja będzie wyglądać tak:
[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej];
Rezerwujemy konkretną nazwę na konkretny typ danych, ale nic tam nie wrzucamy – zmienna na nas czeka.
Przykładowa deklaracja w Javie wygląda tak:
int value;
int – jest rozumiany jako typ zmiennej, value jako nazwa zmiennej.
Inicjalizacja
Drugą fazą, jaką możemy wymienić jest inicjalizacja – tzn. już faktyczne przypisanie wartości do zmiennej.
Czyli struktura inicjalizacji będzie wyglądać tak:
[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];
Choć możemy to zrobić korzystając z dwóch faz:
[typ-zmiennej [nazwa-zmiennej]; [nazwa-zmiennej] = [wartość];
Czyli najpierw deklaracja, później inicjalizacja.
Inicjalizacja w Javie wygląda tak:
int value = 10;
lub korzystając z drugiego sposobu:
int age; age = 21;
Choć według dobryk praktyk zmienne należy deklarować jak najpóźniej jak to jest możliwe – nie rób deklaracji zmiennej, którą zainicjalizujesz dopiero 50 linii kodu dalej!
Stałe
Jeżeli już wiesz z czym się je te zmienne to czas przejść do stałych – takich szczególnych szufladek. Szufladek, do których można wrzucić coś tylko raz!
Stałe można wyobrażać sobie tak samo jak zmienne – jedyną różnicą jest to, że po zapisaniu wartości do szufladki dane już będzie można tylko odczytywać, a nie edytować!
Struktura tworzenia stałej jest podobna, dochodzi nam tylko jedno słowo kluczowe – final.
final [typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];
Deklaracja
Oczywiście stałe możemy również zadeklarować.
final int value;
Inicjalizacja
Oczywiście możemy od razu zainicjalizować wartość stałej:
final int value = 10;
Lub zrobić to w dwóch krokach:
final int value; value = 10;
Jednak czegoś takiego już nie możemy wykonać:
final int value; value = 10; value = 15;
Dostaniemy od kompilatora informację, że:
Error:(7, 9) java: variable value might already have been assigned
Czyli po prostu stała może być zainicjalizowana tylko raz.
Podsumowanie
W tej lekcji często mogłeś zobaczyć takie pojęcie jak [typ-zmiennej] – i właśnie jest to bardzo ważne zagadnienie ściśle związane ze zmiennymi, o których sobie powiemy w następnej lekcji kursu. Po zapoznaniu się z nim będziesz już mistrzem tworzenia zmiennych i stałych. 😉