Lipiec 26, 2018

Zmienne i stałe

Zmienne i stałe

W tej kursu zapoznam Cię z pojęciem zmiennych i stałych, zaczniemy od zmiennych.

Zmienne

Zmienne służą do przechowywania jakichkolwiek danych, jakich tylko tak naprawdę chcemy. Mogą to być liczby, znaki, ciągi znaków lub jakieś przeróżne obiekty, o których będziemy sobie mówić w dalszej części kursu.

Zmienne można wyobrażać sobie jako jakieś miejsce gdzieś w pamięci komputera, w którym możemy przechowywać jakąś konkretną daną. Jest to dla nas taka szufladka, gdzie możemy wrzucić coś i później z niej to wyciągnąć lub zmienić.

W strukturze zmiennej wyróżniamy trzy rzeczy: typ zmiennej, nazwa zmiennej opcjonalnie jej wartość. A taka struktura wygląda tak:

[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];

Deklaracja

Wyróżniamy dwie fazy tworzenia zmiennej, pierwszą z nich może być deklaracja.

Deklaracja oznacza, że po prostu deklarujemy (rezerwujemy) jakąś nazwę (na szufladkę), a dopiero w przyszłości coś do niej wrzucimy (lub nie). Na podstawie tej definicji i struktury zmiennej możemy wydedukować, że deklaracja będzie wyglądać tak:

[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej];

Rezerwujemy konkretną nazwę na konkretny typ danych, ale nic tam nie wrzucamy – zmienna na nas czeka.

Przykładowa deklaracja w Javie wygląda tak:

int value;

int – jest rozumiany jako typ zmiennej, value jako nazwa zmiennej.

Inicjalizacja

Drugą fazą, jaką możemy wymienić jest inicjalizacja – tzn. już faktyczne przypisanie wartości do zmiennej.

Czyli struktura inicjalizacji będzie wyglądać tak:

[typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];

Choć możemy to zrobić korzystając z dwóch faz:

[typ-zmiennej [nazwa-zmiennej];
[nazwa-zmiennej] = [wartość];

Czyli najpierw deklaracja, później inicjalizacja.

Inicjalizacja w Javie wygląda tak:

int value = 10;

lub korzystając z drugiego sposobu:

int age;
age = 21;

Choć według dobryk praktyk zmienne należy deklarować jak najpóźniej jak to jest możliwe – nie rób deklaracji zmiennej, którą zainicjalizujesz dopiero 50 linii kodu dalej!

Stałe

Jeżeli już wiesz z czym się je te zmienne to czas przejść do stałych – takich szczególnych szufladek. Szufladek, do których można wrzucić coś tylko raz!

Stałe można wyobrażać sobie tak samo jak zmienne – jedyną różnicą jest to, że po zapisaniu wartości do szufladki dane już będzie można tylko odczytywać, a nie edytować!

Struktura tworzenia stałej jest podobna, dochodzi nam tylko jedno słowo kluczowe – final.

final [typ-zmiennej] [nazwa-zmiennej] = [wartość];

Deklaracja

Oczywiście stałe możemy również zadeklarować.

final int value;

Inicjalizacja

Oczywiście możemy od razu zainicjalizować wartość stałej:

final int value = 10;

Lub zrobić to w dwóch krokach:

final int value;
value = 10;

Jednak czegoś takiego już nie możemy wykonać:

final int value;
value = 10;
value = 15;

Dostaniemy od kompilatora informację, że:

Error:(7, 9) java: variable value might already have been assigned

Czyli po prostu stała może być zainicjalizowana tylko raz.

Podsumowanie

W tej lekcji często mogłeś zobaczyć takie pojęcie jak [typ-zmiennej] – i właśnie jest to bardzo ważne zagadnienie ściśle związane ze zmiennymi, o których sobie powiemy w następnej lekcji kursu. Po zapoznaniu się z nim będziesz już mistrzem tworzenia zmiennych i stałych. 😉